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ALV

Biesta, G. (2006)

 

A tod@s, olá,

 

Acrescento textos de um autor que ouvi na ECER 2007: Gert Biesta; uns decorrem do projecto learning lives, outros surgem noutros contextos.

 

Boas leituras.

Elisabete

 


Ekholm, M. & Härd, S. (2000)

Documento da Agência Nacional para a Educação (Suécia), é um dos documentos de referidos pelo "Memorando para a aprendizagem ao longo da vida" no contexto do alargamento da noção de ALV, de modo a implicar todos os domínios da vida e não apenas todo o tempo da vida.

 


Hake, B. (2006)

Título: Adult Education - New Routes in a New Landscape

Coordenação: Rui Vieira de Castro, Amélia V. Sancho e Paula Guimarães

Publicação da Universidade do Minho - Unidade para a Educação de Adultos

Capítulo 1: JARVIS, Peter. Globalisation, Knowledge and Lifelong Learning

Capítulo 2: HAKE, Barry J. Late Modernity and the Learning Society: Problematic Articulations Between Social Arenas, Organizations and Individuals.

NOTA: A leitura do artigo constante do capítulo 2 foi sugerida pela Consultora do Projecto, Professora Doutora Fátima Antunes.


Lifelonng Learning

Incluo quatro artigos que constituem parte do dossier sobre LLL na revista Educational Philosophy and Theory. Parece-me que podem ser muito interessantes pelo facto de este nº temático da revista (Vol.38, nº4, 2006) ser "The learning society from the perspective of governamentality", com um olhar de fora da Europa. Destaco ainda que um dos artigos é de Thomas Popkewitz onde surge a ideia de na Europa começar a perceber-se uma espécie de currículo da LLL.


SHEILA RIDDELL, E. W., JUDITH LITJENS, JIM CROWTHER and JOHN HOLFORD (2007) Developing a Typology of Approaches to Lifelong Learning in Europe: Varieties of Capitalism and Approaches to Lifelong Learning. Working Paper n. 15. LLL2010 Project Consortium

This Working Paper is published in the Working Paper Series of an international research project “Towards a Lifelong Learning Society in Europe: the Contribution of the Education System” (acronym LLL2010) to reflect state of the art results of the research still in progress. The project involves researchers from thirteen countries and regions of Europe: Scotland, England, Ireland,
Austria, Belgium, Slovenia, Czech Republic, Estonia, Lithuania, Hungary, Bulgaria, Norway and Russia.
Further information on the project is available online http://LLL2010.tlu.ee
The project LLL2010 consists of five Subprojects (SPs). This Working Paper is prepared for the Subproject 1
“Review of Literature and Policy Documents”. In addition to the Country Reports, which are published in the LLL2010 Working Paper Series, the Comparative Report “Lifelong Learning: Patterns of Policy in Thirteen European Countries” is also available online.
This paper, then titled “Varieties of Capitalism and Approaches to Lifelong Learning”, was first presented at
the symposium on “Lifelong Learning and Social Justice: macro, micro and meso perspectives”, organised by British Educational Research Association Conference, London Institute of Education, on September 6.-8.,
2007. Further details on this event can be found at http://www.creid.ed.ac.uk/news.html

POLÍTICAS EDUCATIVAS EUROPEIAS

Antunes, F. (2006)

Autor: Fátima Antunes

in: Revista Crítica de Ciências Sociais, n.º 75. Outubro de 2006.

Texto do seminário de 31 de Maio de 2007


Balanskat, A. et al (2007)

Título: The ICT Impact Report

Autores: Anja Balanskat, Roger Blamire, Stella Kefalla

Publicação da EUN - European Schoolnet, Bruxelas, 2007



Fátima Marques * Graça Aníbal, Vasco Graça, António Teodoro

A UNIONIZAÇÃO DAS POLÍTICAS EDUCATIVAS
NO CONTEXTO EUROPEU
Neste artigo é abordada a política educativa no quadro do
processo evolutivo da União Europeia. São referidas as condicionantes
económicas e políticas que conduziram ao processo de «construção
europeia» bem como as contradições que lhe subjazem.
Nesse contexto é descrito o percurso em que a educação se projectou do
âmbito exclusivo das nações para a sua progressiva absorção pelos
tratados regionais, evoluindo da concertação de uma «dimensão europeia
da educação» para uma governação supranacional em crescente afirmação.
A «Estratégia de Lisboa (2000)», o «Método Aberto de Coordenação» e
os grupos de peritos têm uma especial importância, neste processo,
contribuindo para que a recente aprovação do Tratado Constitucional de
Lisboa (2008) ocorra a par de uma unionização da educação sem
precedentes.

Gewirtz, Sharon

Give Us a Break! A Sceptical Review of Contemporary Discourses of Lifelong Learning
Over the past 40 years a whole cluster of discourses centred on the ideas of the learning society and lifelong learning has emerged. These discourses have moved from being theoretical and aspirational to become increasingly embedded in international and national policies and professional practices. This article raises some concerns about what happens when the aspirational discourses which abounded in the 1960s and 1970s are translated into real-world practice and policies. The article begins with a brief review of the range of discourses bound up in the theory and practice of the learning society, and some of the sociological explanations for the proliferation of learning society and lifelong learning discourses. It then goes on to ask some questions about the potential risks of specific manifestations of these totalising approaches to education, focusing in particular on threats to ‘learning-rich’ and ‘learning-free’ spaces. In the spirit of lifelong learning, the author develops her arguments by drawing on some reflections on her own experiences as a worker (specifically as a supervisor of doctoral students) and as a parent of young children.

Hake, B. (2006)

Título: Adult Education - New Routes in a New Landscape

Coordenação: Rui Vieira de Castro, Amélia V. Sancho e Paula Guimarães

Publicação da Universidade do Minho - Unidade para a Educação de Adultos

Capítulo 1: JARVIS, Peter. Globalisation, Knowledge and Lifelong Learning

Capítulo 2: HAKE, Barry J. Late Modernity and the Learning Society: Problematic Articulations Between Social Arenas, Organizations and Individuals.

NOTA: A leitura do artigo constante do capítulo 2 foi sugerida pela Consultora do Projecto, Professora Doutora Fátima Antunes.



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