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A

Antunes, Fátima

F Antunes
 
Licenciada e Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto e Doutora em Educação na área de conhecimento de Sociologia da Educação pela Universidade do Minho. Tem vários trabalhos publicados no domínio da Sociologia da Educação e das Políticas Educativas, procurando, em estudos mais recentes, analisar as novas configurações assumidas pelo desenvolvimento das políticas educativas no contexto da União Europeia e dos processos de globalização. Iniciou a actividade profissional como professora do ensino primário, tendo leccionado no Ciclo Preparatório, Ensino Secundário e Educação de Adultos; é docente da Universidade do Minho desde 1994.

Interesses de Investigação

Educação, Globalização e União Europeia; Políticas Educativas (formulação e desenvolvimento); Contextos Educativos: Orientações e Práticas; Ensino Secundário; Educação/Formação, Trabalho e Emprego. 


Contactos


fantunes@iep.uminho.pt
Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho. Campus de Gualtar. 4710-057 Braga. Telefone: 351 253604275/ Extensão 4275; Fax: 351 253604221

Links

- Centro de Investigação em Educação:
http://www.iep.uminho.pt/cied/

Artigos disponíveis na WWW:

http://www.scielo.oces.mctes.pt/pdf/spp/n47/n47a07.pdf

http://rleducacao.ulusofona.pt/Educacao05/artigos_fatimaantunes.pdf

http://www.apagina.pt/arquivo/FichaDeAutor.asp?ID=87

Livros e Capítulos de Livros:

http://www.ces.uc.pt/publicacoes/globalizacao/6/6.php

Globalização, europeização e especificidade educativa portuguesa : a estruturação global de uma inovação nacional / Fátima Antunes
In: Revista Crítica de Ciências Sociais. - Coimbra. - ISSN 0254-1106. - Nº 70 (Dezembro 2004),
p. 101-125
Política de educação






B

Ball, Stephen

Ball

Notas curriculares:

1972 B.A. (Hons) Sociology, University of Essex

1973 M.A. (Sociological Studies) University of Sussex

1978 D. Phil. University of Sussex

2003 Doctor

honoris causa University of Turku, Finland

1975-1985 Lecturer in Education, University of Sussex

1985-1988 Lecturer in the Sociology of Education, King's College, London.

1988-1989 Reader in the Sociology of Education, University of London.

1989-2001 Professor of Education, King's College London

1997-2001 Director, Centre for Public Policy Research, Kings College London

1998 Fellow of the Royal Society of Arts

2000- Academician of the Academy of Social Sciences

2001-2004 Director Education Policy Research Unit, University of London, Insitute of Education

Actividades profissionais:

1976-1978 Member and Chairman, British Sociological Association, Teaching and Programmes Committee.

1975-1979 Member, Association for the Teaching of Social Sciences, Sussex Branch Committee.

1978-1980 Research Associate, Social Science Research Council funded Educational Case Records Project, Centre for Applied Research in Education, University of East Anglia. Director: Professor Lawrence Stenhouse.

1981-1984 Course Team Consultant, Open University Course E205.

1982-1983 Academic Consultant, BBC/Open University television programme "

Organizing to Learn".

1983-1986 English Correspondent, International Mother-Tongue Education Network.

1983-1987 Series Editor "Issues in Education and Training", Falmer Press.

1983-1985 Governor, Elm Grove Middle School, Brighton.

1984 Consultant Case Study Worker, Consultancy in Education Project, University of Queensland.

1984-1986 Co-Director, SREB (Southern Regional Examination Board) funded "CVPE-Pilot School" Research Project.

1985- Managing Editor, Journal of Education Policy.

1985- Abstractor, Sociology of Education Abstracts.

1985 Tutor on the ESRC funded summer school 'Qualitative Methods in Educational Research', University of Warwick

1986 Series Editor "Explorations in Ethnography".

1986 (Sept-Oct) Visiting Scholar, Institute of Educational Research, University of Stockholm.

1986-90 Member of the Advisory Board: Research Papers in Education.

1987-96 British Regional Editor: International Journal of Qualitative Studies in Education.

1987 Visiting Summer School Tutor, Faculty of Education,University of Western Ontario.

1988-92 External Examiner, MA EPDM, University of Sussex.

1988-92 External Examiner, B.Ed course in sociology of education, University of Warwick.

1989-1990 Adviser to the NUT Executive on the National Curriculum.

1991 (Feb-April) Visiting Scholar: School of Education, Monash University, Melbourne, Australia.

1991 (June) Visiting Scholar, Dept of Education, Uppsala University, Sweden

1992-93 Contributions to BBC Radio programmes: Third Ear, File on Four, and PM.

1994 (August)VisitingFellow Tokyo Metropolitan University

1995 Visiting Lecturer, Volda College, Norway Consultant and contributor BBC Television series New Jerusalem: The Welfare State. Contributions to BBC Radio; PM, Analysis, Viva Radio, Sunrise Radio, etc.

1995-99 Member of ESRC Research Grants Board

1996- Fellow Royal Society of Arts

1997 Visiting Professor, School of Social and Policy Studies in Education, University of Sydney

1998 Visiting Scholar Havens Centre for Social Structure and Social Change, University of Madison-Wisconsin

1998 Wei Lun Visiting Professor, Chinese University of Hong Kong

1999 Visiting Professor, School of Education, University of Western Australia

2000- Visiting Professor, School of Education, Universidad de San Andres, Buenos Aires Nominated by BERA to Academy of Social Sciences

2000- Member of Advisory Committee of ESRC Qualidata Centre Editorial Board member of following Journals: British Journal of Sociology of Education, International Journal of Inclusive Education, Discourse, Hong Kong Journal of Education, British Journal of In-service Education, Sociology of Education Abstracts, Australian Journal of Education, International Journal of Qualitative Studies in Education, Social Psychology of Education, Forum For Education, Education Today and Tommorrow, International Journal of Leadership

Publicações:

(1981) Ball, S.J.

Beachside Comprehensive: A case study of secondary schooling, Cambridge University Press.

(1986) Ball, S. J.

Sociology in Focus - Education, London, Longmans.

(1987) Ball, S.J.

The Micro-Politics of the School: Towards a theory of school organization, London, Methuen. London, Routledge. (SCSE annual book prize 'Best book on education')

(1990) Ball, S.J.

Politics and Policymaking in Education: explorations in policy sociology, London Routledge. (republished in Chinese 2003 East China Normal University Press)

(1992) Bowe, R. and Ball, S.J. with Gold, A.

Reforming Education and Changing schools: case studies in policy sociology, London, Routledge.

(1994) Ball, S.J.

Education Reform: A Critical and Post-Structural Approach, Buckingham, Open University Press. (republished in Chinese 2003 East China Normal University Press)

(1995) Gewirtz, S., Ball, S.J. and Bowe, R.

Markets Choice and Equity in Education, Buckingham, Open University Press.

(1996) Radnor, H. and Ball, S.J.

Local Education Authorities: Accountability and Control, Stoke-on-Trent, Trentham Books.

(2000) Ball, S.J., Maguire, M.M. and Macrae, S.

Choices, Pathways and Transitions Post-16: New Youth, New Economies in the Global City. London, RoutledgeFalmer

(2003) Ball, S. J.

Class Strategies and the Education Market: the middle class and social advantage. London, RoutledgeFalmer.

Contacto:

email: s.ball@ioe.ac.uk

Pertinência para o projecto:

Este investigador produziu um vasto trabalho na área da sociologia da educação. As suas contribuições cobrem três áreas principais: a inlfuência dos processos dentro da escola nas transformações da vida; os efeitos dos mercados e do pensamento orientado para o mercado na política educativa;  e os efeitos das classes sociais nas famílias e no comportamento dos jovens em relação à educação.  


Barroso, João

(ainda não foi encontrada foto)

Notas curriculares:

HABILITAÇÕES:

- Licenciado em História pela Faculdade de Letras do Porto;
- Diplome d Études Approfondies (DEA) em Ciências da Educação pela Universidade de Bordéus (França);
- Doutorado em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.

FUNÇÕES ACTUAIS:

- Professor Associado com agregação da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, onde exerce as seguintes actividades pedagógicas: Coordenação e docência da área de pré-especialização em Administração Educacional da Licenciatura em Ciências da Educação e da área de especialização em Administração Educacional, dos cursos de Mestrado e Doutoramento em Ciências da Educação.

- Vice-presidente do Conselho Científico da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.

DOCÊNCIA:

- Professor dos ensinos: liceal (1968-1970); preparatório (1975-1982); superior politécnico (1985-1986); superior universitário (desde 1989).

- Participou, como professor convidado, em cursos de pós-graduação, mestrado ou doutoramento, da Universidade de Évora (1996), Universidade Aberta (1997), Universidade Estadual de S. Paulo - Brasil (1997), Universidade Metodista de Piracicaba Brasil (1998), Universidade dos Açores (2000) e como maître de conférences (1997) no Institut National de Recherche Pédagogique, de Paris.

ESTUDOS E INVESTIGAÇÃO:

- No domínio da investigação tem orientado diversas teses de mestrado e doutoramento (Universidade de Lisboa, Universidade de Évora, Universidade Nova de Lisboa, Universidade do Minho) e coordenado projectos de investigação na área de Administração Educacional, para diversas instituições (Junta Nacional de Investigação Científica e Tecnológica, Instituto de Inovação Educacional, Eurydice, Ministério da Educação).

- Realizou, a solicitação do Ministro da Educação de Portugal, um estudo de natureza prospectiva para apresentação de propostas sobre o reforço da autonomia e da gestão das escolas, cujo relatório foi editado pelo Ministério da Educação, com o título Autonomia e Gestão das Escolas (1997).

- Membro da equipa do projecto (em curso) École et Territoire: le cas de l Europe du Sud coordenado por Bernard Charlot (Universidade de Paris VIII).

- Coordenador e responsável científico pelo programa de avaliação (1999 -2002) do "reforço da autonomia dos estabelecimentos dos ensinos pré-escolar, básico e secundário" que se encontra em execução pelo Centro de Estudos da Escola da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, e que foi encomendado pelo Ministério da Educação de Portugal.

- Membro da equipa do projecto (em curso) Changes in regulation modes and social production in education systems: a European comparaison coordenado por Christian Maroy, da Universidade Católica de Lovaina).


ASSOCIAÇÕES CIENTÍFICAS:

- Membro do Conselho Científico do Instituto das Comunidades Educativas.

- Entre 1994 e 2000, presidente da Direcção do Forum Português de Administração Educacional e nessa qualidade membro do Comité de direcção do European Forum on Educational Administration.

- Membro da Comissão Científica da revista Éducation et Sociétés. Révue internationale de sociologie de léducation, editada pelas Éditions De Boeck e dirigida por Jean-Louis Derouet, do Institut National de Recherche Pédagogique de Paris.

- Membro do Reseau de coopération internationale des organismes de formation des personnels dencadrement des systèmes éducatifs criado pela École Supérieur des Personnels dEncadrement, de Paris.

- Coordena o Centro de Estudos da Escola integrado na Unidade de I&D em Ciências da Educação da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa.

Publicações:

BARROSO, João (1992). "Fazer da escola um projecto". In: CANÁRIO, Rui, org. Inovação e projecto educativo. Lisboa: EDUCA. BARROSO, João (1995a). Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa: Instituto de Inovação Educativa. BARROSO, João (1995b). Os Liceus: organização pedagógica e administração (1836-1960). Lisboa: Junta Nacional de Investigação Científica e Fundação Calouste Gulbenkian. (2 volumes). BARROSO, João (1995c). Para uma abordagem teórica da reforma da administração escolar: a distinção entre direcção e gestão. In: Revista Portuguesa de Educação. Universidade do Minho, 8 (1), pp. 33-56. BARROSO, João (1995d). Organização pedagógica e disciplina escolar. Uma abordagem sócio-histórica. In: Colóquio: Educação e Sociedade, nº 10, p. 75-98 BARROSO, João (1996a). Génese e evolução da organização pedagógica e da administração dos liceus. Uma investigação no cruzamento de várias disciplinas. In: Análise Psicológica, nº 4, p. 487-506. BARROSO, João, org. (1996b). O Estudo da Escola. Porto: Porto Editora. BARROSO, João e PINHAL, João, org. (1996c). A administração da Educação. Os caminhos da descentralização. Lisboa: Editora Colibri. BARROSO, João, (1997a). Autonomia e gestão das escolas. Lisboa: Ministério da Educação. BARROSO, João, (1997b). Perspectiva Crítica sobre a Utilização do Conceito de Qualidade do Ensino: Consequências para a investigação. In: Contributos da Investigação Científica para a Qualidade do Ensino. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (pp. 23-43) BARROSO, João, (1997c). Formação, Projecto e Desenvolvimento Organizacional. In: CANÁRIO, Rui, org. Formação e Situações de Trabalho. Porto: Porto Editora (pp. 61-78). BARROSO, João, (1997d). A Formação em Administração Educacional em Portugal. In: LUÍS, Ana, BARROSO, João, PINHAL, João, eds. (1997). A Administração da Educação: Investigação, Formação e Práticas. Lisboa: Forum Português de Administração Educacional (pp. 85 -104). BARROSO, João, (1998a). Escolas, Projectos, Redes e Territórios. Lisboa: PEPT/ Ministério da Educação. BARROSO, João, (1998c). Pacto y flexibilización de la gestión escolar en Portugal. In: Organización y Gestión Educativa, Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, nº 2, 1998. Madrid: Editorial Escuela Española (pp. 33-37). BARROSO, João, (1998d). Da gestão por objectivos, aos objectivos da gestão: o caso das escolas públicas. In: AA.VV. Gestão por Objectivos na Administração Pública.Lisboa: Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas. Universidade Técnica de Lisboa. (pp. 255-269). BARROSO, João (1998f). Descentralização e autonomia: devolver o sentido cívico e comunitário à escola pública. Colóquio / Educação e Sociedade, nº 4 (nova série), Outubro 98. Fundação Calouste Gulbenkian. (pp. 32-58). BARROSO, João (1998g). O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura Carapeto, org. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez Editora. (pp. 11-32). BARROSO, João (1999a). Organização e gestão das escolas secundárias. In: Joaquim de Azevedo, coord. O Ensino Secundário em Portugal. Lisboa: Conselho Nacional de Educação. BARROSO, João, org. (1999b). The school between the Local and the global. Perspectives on the XXI century. Lisboa: Forum Português de Administração Educacional. BARROSO, João, org. (1999c). A Escola entre o Local e o Global. Perspectivas para o Século XXI. Lisboa: Educa e Forum Português de Administração Educacional. BARROSO, João, (1999d). "Regulação e autonomia da escola pública: o papel do Estado, dos professores e dos pais". In: Inovação, vol.12, nº3, 1999, pp. 9-33. BARROSO, João e CANÁRIO, Rui (1999). Centros de Formação das Associações de Escolas. Das expectativas às realidades. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional. BARROSO, João (2000). Autonomie et modes de régulation locale dans le système éducatif. In: Révue Française de Pedagogie, nº 130, janvier, février, mars 2000, pp. 57-71 BARROSO, João (2000). De lanalyse des politiques aux recherches sur les pratiques: le rôle de lexpertise dans lévaluation des mesures de renforcement de lautonomie des établissements scolaires, au Portugal. Revue de l' Institut de Sociologie, Université Libre de Bruxelles, nº 1997/1-4, pp. 133-156 BARROSO, João (2000). El análisis de las instituciones educativas en Portugal: principales tendencias y líneas de investigación. In: Manuel Lorenzo Delgado et alli eds. Las Organizaciones educativas en la sociedad neoliberal. Granada: Grupo Editorial Universitário, pp. 65-95. BARROSO, João (2000). Administration, réforme et innovation pédagogique au Portugal. In: Administration et éducation, Revue de l Association Française des Administrateurs de l Éducation, nº 4, 2000, pp. 103-108 BARROSO, João, DANCEL, Brigitte et TOMAMICHEL, Serge (2000). Les institutions scolaires. Cours. Licence de Sciences de l éducation. Futuroscope: Centre National dEnseignement à Distance, Institut de Poitiers. BARROSO, João (2000). Autonomia das escola: da modernização da gestão ao aprofundamento da democracia. In: Costa, Jorge Adelino, Mendes, António Neto, Ventura, Alexandre, orgs. Liderança e estratégia nas organizações escolares. Aveiro: Universidade de Aveiro, pp. 165-183. BARROSO, João (2001). A escola como espaço público local. In: António Teodoro, org. Educar, promover, emancipar. Os contributos de Paulo Freire e Rui Grácio para uma pedagogia emancipatória. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, pp. 201-222. BARROSO, João (2001). O século da escola: do mito da reforma à reforma de um mito. In: Terrén, Eduardo, Hameline, Daniel e Barroso, João. O século da escola entre a utopia e a burocracia. Porto: Edições ASA. BARROSO, João (no prelo). "L'État et la régulation locale de l'éducation. Réflexions sur la situation au Portugal." In: Dutercq, Yves. Administration, évaluation et politique. Pour une nouvelle théorie de l'administration de l'éducation. Paris: PUF et INRP.

Interesses de investigação:

Regulação da Educação, administração educacional, autonomia e gestão das escolas.

Contacto:

<font color="#8b4513" size="2">jbarroso@fpce.ul.pt</font>

Pertinência para o projecto:

Faz uma importante distinção entre os conceitos de Regulação transnacional, regulação nacional, microrregulação e metarregulação.


Biesta, Gert

Biesta

Nota curricular

Professor de Teoria da Educação e Director de Investigação na School of Education and Lifelong Learning da Universidade de Exeter. Professor visitante de Educação e Cidadania Democrática nas Universidade de Orebro e Malardalen na Suécia. É Editor (Editor in chief) da revista Studies in Philosophy and Education. Em Dezembro de 2007 irá para o Insituto de Educação da Universidade de Stirling (Escócia) para um cátedra em Educação. Integra a equipa do projecto «Learning lives»

Contacto: <u><font color="#0000ff" size="2">g.biesta@ex.ac.uk</font></u>

Site pessoal onde o trabalho do autor está muito detalhado e ondese encontra artigos para download:

http://www.gertbiesta.com/

E também o site do projecto:

www.learninglives.com

Pertinência para o nosso projecto

Investigação empírica no domínio da ALV

Análise crítica do conceito de Aprendizagem ao Longo da Vida.

Análise crítica da linguagem cotemporânea de educação.


C

Canário, Rui

Nota curricular

- Professor Associado da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa
-  Vice Presidente da Educa (Associação de Estudos e Publicações da Faculdade de
Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa);
- Presidente do Conselho Científico do ICE (Instituto das Comunidades Educativas);
- Membro do Conselho Científico da escola Superior de Educação de Setúbal;
- Membro do Conselho Científico da Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa;
- Responsável científico do Projecto "Escolas Rurais" (ICE/Fundação Van Leer).

Licenciado em História pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (1974)
Doutorado em Ciências da Educação pela Universidade de Bordéus II (1987)

Domínio de investigação actual: A educação e o local. Investigador responsável do projecto ESTER (Escolas e territórios), financiado pela Fundação Ciência e Tecnologia.

Domínios de ensino: Formação de adultos e sociologia da educação. Responsável pelo curso de mestrado na área de especialização de Formação de Adultos.

Actividades de ensino, por convite, nas seguintes universidades: Universidade Nova de Lisboa, Universidade Aberta, Universidade do Porto, Universidade de Évora, Universidade dos Açores, Universidade do Estado de S. Paulo (Brasil), Universidades de Estrasburgo e de Rouen (França).


Publicações principais (últimos cinco anos)

Livros:
Escola e exclusão social. (2001 ).Lisboa: IIE/ Educa (com Natália Alves e Clara Rolo)

Educação de adultos: um campo e uma problemática. (1999) Lisboa: Educa.

Centros de Formação das Associações de Escolas: das expectativas às realidades.
(1999). Lisboa: IIE. (com João Barroso)

Desenvolvimento de bibliotecas e formação contínua de professores (1998). Lisboa: Ministério da Educação

Formação e situações de trabalho (1997). Porto: Porto Editora

A parceria professores/pais na construção de uma escola do 1º ciclo (1997). Lisboa: Ministério da Educação (com Clara Rolo e Mariana Alves)

A escola e o espaço local. Políticas e actores (1996). Lisboa: IIE (com Natália Alves, Belmiro Cabrito e Rui Gomes)

Gestão da escola. Como elaborar o plano deformação? (1995) Lisboa: IIE

Capítulos de livros:

Territórios Educativos de Intervenção Prioritária: entre a "igualdade de oportunidades" e a "luta contra a exclusão". In: Vários (2000). Territórios Educativos de Intervenção Prioritária. Uma construção ecológica da acção educativa. Lisboa: IIE (com Natália Alves e Clara Rolo )


A escola, a crise do mundo urbano e a questão social (1999) In: Construir uma escola inclusiva. Porto: Fundação Para o desenvolvimento do Vale de Campanhã, 101-116.

O professor entre a reforma e a inovação (1999). In: Bicudo, M.A. e Alves, C. (Orgs.). Formação do educador e avaliação educacional. Organização da escola e do trabalho pedagógico. S. Paulo: Unesp, 271-289.

The Portuguese case (1999). In: Lindlab, S. e Popkewitz, Th. (Eds.). Educational
governance and social integration and exclusion. national cases of educational systems and recent reforms. Uppsalla University, 143-170

A escola, o local e a construção de redes de inovação (1996). In: Campos, B. (Org.). Investigação e inovação para a qualidade das escolas. Lisboa: IIE, 31-58

Os estudos sobre a escola: problemas e perspectivas (1996). In: Barroso, I. (Org.). O estudo da escola. Porto: Porto Editora, 121-149


Artigos:
A escola no mundo rural. Contributos para a construção de um objecto de estudo
(2000). Educação Sociedade e Culturas, 14, 121-139

Territórios Educativos de Intervenção Prioritária. A escola face à exclusão social (2000). Revista de Educação, XI, 1, 125-135

Enseignants au Portugal: formation continue et enjeux identitaires (1999). Education et Sociétés, 4, 131-142 ( com José Alberto Correia)

A escola: o lugar onde os professores aprendem (1998). Psicologia da Educação, 6,9-27

Formación y cambio: la experiencia portuguesa de los "Centros de Formacion de
Associaciones de Escuelas" (1997). Professorado, 1 (1),87-97

Portugal: I'école à la recherche du temps perdu (1997). Revue lnternationale
d'Education, 15,99-113

Ecoles Professionnelles au Portugal: une expérience de partenariat (1997). Education Permanente, 131, 151-159 (com M. B. Canário)

Un projet pour les école isolées (1996). Revue lnternationale d'Education, 1°, 111-120

Pertinência para o Projecto

Trabalho, conceptual e de investigação, desenvolvido no âmbito da Educação de Adultos.

Crítica do conceito de «Aprendizagem ao Longo da Vida»


Charlot, Bernard

Charlot

Nota curricular

Bernard CHARLOT é graduado em Filosofia e Doutor em Educação pela Universidade de Paris X (Doctorat dÉtat). Professor emérito em Ciências da Educação da Universidade de Paris 8, onde foi Professor Catedrático e fundou a equipa de pesquisa ESCOL. Atualmente, é Professor Visitante no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe, em Aracaju (Brasil), onde vive.
É, actualmente, consultor da UNESCO-Brasil. Foi Presidente da Associação Francesa dos Professores e Pesquisadores em Educação (AECSE) (1990-1996) e membro do Comitê Internacional do Fórum Mundial da Educação de Porto Alegre, do qual é um dos fundadores. É, ainda, membro de numerosos conselhos de revistas especializadas em vários paises.
Escreveu 12 livros, organizou mais 5, publicou muitos artigos e capítulos em outros livros. Os seus livros foram traduzidos no Brasil, em Espanha, na Grécia, em Itália e no Uruguai. Das obras mais recentes, destaque para o livro Relação com o saber, Formação dos professores e Globalização (Porto Alegre, ARTMED, 2005).

Contacto

vcharlot@terra.com.br

Algumas publicações

Charlot, B. (dir.) (1994)

L'école et le territoire : nouveaux espaces, nouveaux enjeux, Paris, Armand Colin.

Charlot, B. (1999)

Le rapport au savoir en milieu populaire. Une recherche dans les lycées professionnels de banlieue, Anthropos.

Charlot, B. (2000) Du Rapport au savoir. Éléments pour une théorie, Anthropos, 1997. Traduit en Grèce en 1999 et au Brésil en 2000.

Charlot, B., Bautier, E. et Rochex, Y. (1992) École et savoir dans les banlieues et ailleurs, Paris, Armand Colin.

Interesse para o projecto

Abordagem sobre as relações entre educação e globalização.

Conceptulização sobre as relações entre Estado e Educação - Estado EDucador, Estado Desenvolvimentista e Estado Regulador


D

Dale, Roger

Dale

Notas curriculares:

Roger Dale is Professor of Education.  Until 2002, he was Professor of Education at the University of Auckland. Prior to moving to Auckland, he had been involved in producing courses in sociology of education and education policy at the Open University for almost 20 years.

Whilst at Auckland he led (with Susan Robertson) a major research study into the responses to globalisation of four education systems--Alberta (Canada), New Zealand, Scotland and Singapore. One strand of investigation was the role of regional organisations (EU, NAFTA and APEC) in national responses to globalisation.

This led to a major interest in the EU and education policy, which is now the main focus of his work, complementing and extending qualitatively his earlier work on the state and education policy. It led to him becoming Academic Coordinator of the EU Erasmus Thematic Network, GENIE (Globalisation and Europeanisation in Education) which was based in the GES.

Together with Susan Robertson he co-founded the journal Globalisation, Societies and Education, whose first volume was published in 2003.

Interesses de investigação:

Globalização, Europeização e govenrnance da educação, POlítica educativa, organizações internacionais, metodologia de crítica política

Publicações:

Dale, Roger (1989). The State and education policy. Milton Keynes, Philadelphia: Open University Press.

Dale, Roger (1994). A Promoção do Mercado Educacional e a polarização da educação. Educação, Sociedade e Culturas, 2, 109-139.

Dale, Roger (1988). A Educação e o Estado Capitalista: Contribuições e Contradições. Educação e Realidade, 13 (1), pp. 17-37).

Contacto:

<font size="2">r.dale@bristol.ac.uk</font>

Pertinência para o projecto:

Dale  tem vindo a salientar a importância das organizações internacionais na transnacionalização do campo educativo e na configuração de uma agenda globalmente estruturada, funcionando a crescente internacionalização e funcionamento em rede como elemento de legitimação e de mandato das configurações e opções políticas nacionais.


F

Field, John

John Field

John Field
is Professor of Lifelong Learning at the University of Stirling, where he directs the Division of Academic Innovation and Continuing Education. He has published widely on the education and training of adults.

Room D19, DAICE, Pathfoot
University of Stirling
Stirling
Scotland

FK9 4LA

telephone

Tel: + 44 (0) 1786 467946

fax Fax: + 44 (0) 1786 467633/466131
email Email:john.field@stir.ac.uk
web Web: www.ioe.stir.ac.uk

I have a long-standing background of interest and involvement in lifelong learning.  After serving as Deputy Principal (Research) from 2002 to 2007, I am currently on research leave, part of which is being spent as an adviser to the Government Office of Science's project on Mental Capital and Well-being. After completing a Bachelors at Portsmouth, followed by a doctorate at Warwick, I became Tutor in Economic and Social History at the Northern College for Residential Adult Education. After eight years in Barnsley, I then became a Lecturer in Continuing Education at the University of Warwick, ending as Chair of Department and Professor of Lifelong Learning. Much of my work throughout my career has involved developing second chance opportunities for non-traditional learners, as well as researching a range of aspects of adult learning.

I joined Stirling in 2002. Within DAICE, I teach an introduction to the social sciences on our Access Course and am Associate Director for ESCalate (the national subject centre for educational studies (www.escalate.ac.uk)). I also lead a major research project funded by the Economic and Social Research Council; in partnership with colleagues at Exeter, Brighton and Leeds, the Learning Lives project is examining the meaning and significance of formal and informal learning in the lives of adults, and aims to identify ways in which the learning of adults can be supported and enhanced (www.learninglives.org).

Externally, I am a member of the governing body for Newbattle Abbey College and a Visiting Professor of Birkbeck College, University of London.

Co-Director of the Centre for Research in Lifelong Learning. crll.gcal.ac


Downloadable Papers

Guest Editorial, Special Issue of the Journal of Workplace Learning (2006)

Learning, Identity and Agency in the New Economy: Social and Cultural Change and the Long Arm of the Job (with Irene Malcolm) (2006).

Lifelong Learning and Coltural Change: a European perspective (2004).

Researching Lifelong Learning: trends and prospects in the English-speaking world (2003).

Citizenship, European Enlargement and Higher Education: A Critical Perspective (2002).

Books

Social Capital and Lifelong Learning, Policy Press, Bristol, 2005, 190 pp.

Social Capital, Routledge, London, 2003, pp. 165. Italian edition published as Il Capitale Scoiale: un introduzione by Erikson (2004).

Lifelong Learning and the New Educational Order, Trentham Press, 2000, pp. 181. Second fully revised edition 2006, 204 pp. Japanese edition 2004.

Social Capital: critical perspectives (ed. with Steve Baron and Tom Schuller), Oxford University Press, 2000, pp. 307.

European Dimensions: Education, Training and the European Union, Jessica Kingsley, London, 1998, pp. 224.

Learning Through Labour: training, unemployment and the state, 1890-1939. Leeds University. 1992. pp. iv + 211.

Journal articles since 2001

Bologna and an Established System of Bachelors/Masters Degrees: the example of adult education in Britain, Bildung und Erziehung, 58, 2, 2005, 207-19

Articulation and Credit Transfer in Scotland: Taking the academic highroad or a sideways step in a ghetto? Journal of Access Policy & Practice, 1, 2, 2004, 85-99

Promoting Social Capital in a Risk Society: a new approach to emancipatory learning or a new moral authoritarianism? (with Kathryn Ecclestone), British Journal of Sociology of Education, 24, 3, 2003, 267-81

Civic engagement and lifelong learning: survey findings on social capital and attitudes towards learning, Studies in the Education of Adults, 35, 2, 2003, 142-157

Social Capital: an analytical tool for exploring lifelong learning and community development (with Sue Kilpatrick and Ian Falk), British Educational Research Journal, 29, 3, 2003, 417-33

Attitudes towards lifelong learning, Labour Market Bulletin, 17, 2003, 174-79

Badania nad calozyciowym uczeniem sie doroslych: tendencje I perspektywy w swiecie anglojezyczynym, Kwartalnik Mysli Spoleczno-Pedagogicznej Teraznjejszosc Czlowjek Edukacja, 21, 1, 2003, 63-81

Understanding Participation in Learning for Non-traditional Adult Learners: learning careers and the construction of learning identities (with Beth Crossan, Jim Gallacher and Barbara Merrill), British Journal of Sociology of Education, 24, 1, 2003, 55-67

Educational Studies Beyond School, British Journal of Educational Studies, 50, 1, 2002, 120-144

Lifelong education, International Journal of Lifelong Education, 20, 1-2, 2001, 3-15

Ambivalent Identities: The role of risk and contingency in adults descriptions of participation in education and training. Journal of Adult and Continuing Education, 7, 1, 2001, 75-92.

Recreating Apprenticeship: lessons from the Irish standards-based model (with Michéal O Dubhchair), Journal of Vocational Education and Training, 53, 2, 2001, 247-61.

Complete list of publications Aug 2001 - July 2006


G

Griffin, Colin

Colin Griffin

Associate Lecturer in the School of Educational Studies at the University of Surrey, where he is a member of the Centre for Research in Lifelong Learning

Has worked at the London School of Economics as an Assistant Librarian, and with the Open University as a Senior Counsellor

Has also been a Senior Lecturer in Sociology at Kingston University and Senior Lecturer in Education at the Cheltenham and Gloucester College of Higher Education

Worked for many years in adult education as a teacher and teacher trainer, at Hillcroft College and the University of London Department of Extra-Mural Studies

Interests in Life Long Learning
Adult education curriculum and lifelong learning policy analysis, on which he has published books and articles

His latest book is Training to Teach in Further and Adult Education, with David Gray and Tony Nasta (Stanley Thornes : 2000) and Post-Compulsory Education into the New Millennium, edited with David Gray, is about to be published by Jessica Kingsley.


J

Jarvis, Peter

Peter Jarvis

Qualifications

BA(Sheff), BD(Lond), MSocSc(Birm), PhD(Aston), HonDPhil(Helsinki), FRSA, D.Litt (Surrey), Hon EdD ((Fairfax), Hon Prof Univ (Pecs)

Job title

Professor of Continuing Education

Summary

Peter Jarvis is a former head of the Department of Educational Studies and is Adjunct Professor, Dept. of Adult Education, University of Georgia, USA. He has received a variety of academic honours, such as: being President of the British Association of International and Comparative Education (BAICE) in the year 1999-2000; the Cyril O Houle World Award for Adult Education Literature from the American Association of Adult and Continuing Education; the Comenius Award - International ESVA Foundation (Outstanding Adult Educator in Europe - First Holder); he was also the first non-North American to be elected to the International Hall of Fame of Adult and Continuing Education in USA, which is located in University of Oklahoma. He was also awarded a Japan Society for the Promotion of Science research fellowship at the University of Tokyo. He was Noted Scholar at the University of British Columbia, and has been a Visiting Professor at the universities of Ljubljana, Pedagogical University of Tallinn, Tennessee, Alaska at Anchorage and Maryland. He is an honorary member of a number of Professional Associations in different parts of the world. He is also a frequent speaker on all aspects of adult education, distance learning and lifelong learning throughout the world (full list of addresses and venues available).

He has written and edited about 30 books and 200 papers and chapters in books on adult education and learning, continuing professional education, nurse education, primary school education, distance education, third age education. He has also been involved in writing a number of research reports ranging from curriculum evaluation in nursing to older people mentoring in the workplace. He has been grant holder for a number of research projects. He serves on editorial boards of a number of journals in different parts of the world including Adult Education Quarterly in the USA, Comparative Education, and he is an assessor for Nurse Education Today. He is the founding editor of The International Journal of Lifelong Education, which he has edited for nearly twenty-five years.

He taught social sciences part-time for the Open University for thirty years.



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