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Antunes, FátimaLicenciada e Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto e Doutora em Educação na área de conhecimento de Sociologia da Educação pela Universidade do Minho. Tem vários trabalhos publicados no domínio da Sociologia da Educação e das Políticas Educativas, procurando, em estudos mais recentes, analisar as novas configurações assumidas pelo desenvolvimento das políticas educativas no contexto da União Europeia e dos processos de globalização. Iniciou a actividade profissional como professora do ensino primário, tendo leccionado no Ciclo Preparatório, Ensino Secundário e Educação de Adultos; é docente da Universidade do Minho desde 1994. Interesses de Investigação Educação, Globalização e União Europeia; Políticas Educativas (formulação e desenvolvimento); Contextos Educativos: Orientações e Práticas; Ensino Secundário; Educação/Formação, Trabalho e Emprego. Contactos fantunes@iep.uminho.pt Instituto de Educação e Psicologia da Universidade do Minho. Campus de Gualtar. 4710-057 Braga. Telefone: 351 253604275/ Extensão 4275; Fax: 351 253604221 Links - Centro de Investigação em Educação: http://www.iep.uminho.pt/cied/ Artigos disponíveis na WWW: http://www.scielo.oces.mctes.pt/pdf/spp/n47/n47a07.pdf http://rleducacao.ulusofona.pt/Educacao05/artigos_fatimaantunes.pdf http://www.apagina.pt/arquivo/FichaDeAutor.asp?ID=87 Livros e Capítulos de Livros: http://www.ces.uc.pt/publicacoes/globalizacao/6/6.php Globalização, europeização e especificidade educativa portuguesa : a estruturação global de uma inovação nacional / Fátima Antunes In: Revista Crítica de Ciências Sociais. - Coimbra. - ISSN 0254-1106. - Nº 70 (Dezembro 2004), p. 101-125 Política de educação | |||
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Barroso, João(ainda não foi encontrada foto) Notas curriculares: HABILITAÇÕES: Publicações: BARROSO, João (1992). "Fazer da escola um projecto". In: CANÁRIO, Rui, org. Inovação e projecto educativo. Lisboa: EDUCA. BARROSO, João (1995a). Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa: Instituto de Inovação Educativa. BARROSO, João (1995b). Os Liceus: organização pedagógica e administração (1836-1960). Lisboa: Junta Nacional de Investigação Científica e Fundação Calouste Gulbenkian. (2 volumes). BARROSO, João (1995c). Para uma abordagem teórica da reforma da administração escolar: a distinção entre direcção e gestão. In: Revista Portuguesa de Educação. Universidade do Minho, 8 (1), pp. 33-56. BARROSO, João (1995d). Organização pedagógica e disciplina escolar. Uma abordagem sócio-histórica. In: Colóquio: Educação e Sociedade, nº 10, p. 75-98 BARROSO, João (1996a). Génese e evolução da organização pedagógica e da administração dos liceus. Uma investigação no cruzamento de várias disciplinas. In: Análise Psicológica, nº 4, p. 487-506. BARROSO, João, org. (1996b). O Estudo da Escola. Porto: Porto Editora. BARROSO, João e PINHAL, João, org. (1996c). A administração da Educação. Os caminhos da descentralização. Lisboa: Editora Colibri. BARROSO, João, (1997a). Autonomia e gestão das escolas. Lisboa: Ministério da Educação. BARROSO, João, (1997b). Perspectiva Crítica sobre a Utilização do Conceito de Qualidade do Ensino: Consequências para a investigação. In: Contributos da Investigação Científica para a Qualidade do Ensino. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (pp. 23-43) BARROSO, João, (1997c). Formação, Projecto e Desenvolvimento Organizacional. In: CANÁRIO, Rui, org. Formação e Situações de Trabalho. Porto: Porto Editora (pp. 61-78). BARROSO, João, (1997d). A Formação em Administração Educacional em Portugal. In: LUÍS, Ana, BARROSO, João, PINHAL, João, eds. (1997). A Administração da Educação: Investigação, Formação e Práticas. Lisboa: Forum Português de Administração Educacional (pp. 85 -104). BARROSO, João, (1998a). Escolas, Projectos, Redes e Territórios. Lisboa: PEPT/ Ministério da Educação. BARROSO, João, (1998c). Pacto y flexibilización de la gestión escolar en Portugal. In: Organización y Gestión Educativa, Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, nº 2, 1998. Madrid: Editorial Escuela Española (pp. 33-37). BARROSO, João, (1998d). Da gestão por objectivos, aos objectivos da gestão: o caso das escolas públicas. In: AA.VV. Gestão por Objectivos na Administração Pública.Lisboa: Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas. Universidade Técnica de Lisboa. (pp. 255-269). BARROSO, João (1998f). Descentralização e autonomia: devolver o sentido cívico e comunitário à escola pública. Colóquio / Educação e Sociedade, nº 4 (nova série), Outubro 98. Fundação Calouste Gulbenkian. (pp. 32-58). BARROSO, João (1998g). O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura Carapeto, org. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez Editora. (pp. 11-32). BARROSO, João (1999a). Organização e gestão das escolas secundárias. In: Joaquim de Azevedo, coord. O Ensino Secundário em Portugal. Lisboa: Conselho Nacional de Educação. BARROSO, João, org. (1999b). The school between the Local and the global. Perspectives on the XXI century. Lisboa: Forum Português de Administração Educacional. BARROSO, João, org. (1999c). A Escola entre o Local e o Global. Perspectivas para o Século XXI. Lisboa: Educa e Forum Português de Administração Educacional. BARROSO, João, (1999d). "Regulação e autonomia da escola pública: o papel do Estado, dos professores e dos pais". In: Inovação, vol.12, nº3, 1999, pp. 9-33. BARROSO, João e CANÁRIO, Rui (1999). Centros de Formação das Associações de Escolas. Das expectativas às realidades. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional. BARROSO, João (2000). Autonomie et modes de régulation locale dans le système éducatif. In: Révue Française de Pedagogie, nº 130, janvier, février, mars 2000, pp. 57-71 BARROSO, João (2000). De lanalyse des politiques aux recherches sur les pratiques: le rôle de lexpertise dans lévaluation des mesures de renforcement de lautonomie des établissements scolaires, au Portugal. Revue de l' Institut de Sociologie, Université Libre de Bruxelles, nº 1997/1-4, pp. 133-156 BARROSO, João (2000). El análisis de las instituciones educativas en Portugal: principales tendencias y líneas de investigación. In: Manuel Lorenzo Delgado et alli eds. Las Organizaciones educativas en la sociedad neoliberal. Granada: Grupo Editorial Universitário, pp. 65-95. BARROSO, João (2000). Administration, réforme et innovation pédagogique au Portugal. In: Administration et éducation, Revue de l Association Française des Administrateurs de l Éducation, nº 4, 2000, pp. 103-108 BARROSO, João, DANCEL, Brigitte et TOMAMICHEL, Serge (2000). Les institutions scolaires. Cours. Licence de Sciences de l éducation. Futuroscope: Centre National dEnseignement à Distance, Institut de Poitiers. BARROSO, João (2000). Autonomia das escola: da modernização da gestão ao aprofundamento da democracia. In: Costa, Jorge Adelino, Mendes, António Neto, Ventura, Alexandre, orgs. Liderança e estratégia nas organizações escolares. Aveiro: Universidade de Aveiro, pp. 165-183. BARROSO, João (2001). A escola como espaço público local. In: António Teodoro, org. Educar, promover, emancipar. Os contributos de Paulo Freire e Rui Grácio para uma pedagogia emancipatória. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas, pp. 201-222. BARROSO, João (2001). O século da escola: do mito da reforma à reforma de um mito. In: Terrén, Eduardo, Hameline, Daniel e Barroso, João. O século da escola entre a utopia e a burocracia. Porto: Edições ASA. BARROSO, João (no prelo). "L'État et la régulation locale de l'éducation. Réflexions sur la situation au Portugal." In: Dutercq, Yves. Administration, évaluation et politique. Pour une nouvelle théorie de l'administration de l'éducation. Paris: PUF et INRP. Interesses de investigação: Regulação da Educação, administração educacional, autonomia e gestão das escolas. Contacto: <font color="#8b4513" size="2">jbarroso@fpce.ul.pt</font> Pertinência para o projecto: Faz uma importante distinção entre os conceitos de Regulação transnacional, regulação nacional, microrregulação e metarregulação. | ||
Biesta, Gert
Nota curricular Professor de Teoria da Educação e Director de Investigação na School of Education and Lifelong Learning da Universidade de Exeter. Professor visitante de Educação e Cidadania Democrática nas Universidade de Orebro e Malardalen na Suécia. É Editor (Editor in chief) da revista Studies in Philosophy and Education. Em Dezembro de 2007 irá para o Insituto de Educação da Universidade de Stirling (Escócia) para um cátedra em Educação. Integra a equipa do projecto «Learning lives» Contacto: <u><font color="#0000ff" size="2">g.biesta@ex.ac.uk</font></u> Site pessoal onde o trabalho do autor está muito detalhado e ondese encontra artigos para download: E também o site do projecto: Pertinência para o nosso projecto Investigação empírica no domínio da ALV Análise crítica do conceito de Aprendizagem ao Longo da Vida. Análise crítica da linguagem cotemporânea de educação. | |||
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Canário, RuiNota curricular - Professor Associado da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa Pertinência para o Projecto Trabalho, conceptual e de investigação, desenvolvido no âmbito da Educação de Adultos. Crítica do conceito de «Aprendizagem ao Longo da Vida» | |||
Charlot, Bernard
Nota curricular Bernard CHARLOT é graduado em Filosofia e Doutor em Educação pela Universidade de Paris X (Doctorat dÉtat). Professor emérito em Ciências da Educação da Universidade de Paris 8, onde foi Professor Catedrático e fundou a equipa de pesquisa ESCOL. Atualmente, é Professor Visitante no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe, em Aracaju (Brasil), onde vive. Contacto Algumas publicações Charlot, B. (dir.) (1994) L'école et le territoire : nouveaux espaces, nouveaux enjeux, Paris, Armand Colin.Charlot, B. (1999) Le rapport au savoir en milieu populaire. Une recherche dans les lycées professionnels de banlieue, Anthropos.Charlot, B. (2000) Du Rapport au savoir. Éléments pour une théorie, Anthropos, 1997. Traduit en Grèce en 1999 et au Brésil en 2000. Charlot, B., Bautier, E. et Rochex, Y. (1992) École et savoir dans les banlieues et ailleurs, Paris, Armand Colin. Interesse para o projecto Abordagem sobre as relações entre educação e globalização. Conceptulização sobre as relações entre Estado e Educação - Estado EDucador, Estado Desenvolvimentista e Estado Regulador | ||
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Dale, RogerNotas curriculares: Roger Dale is Professor of Education. Until 2002, he was Professor of Education at the University of Auckland. Prior to moving to Auckland, he had been involved in producing courses in sociology of education and education policy at the Open University for almost 20 years. Whilst at Auckland he led (with Susan Robertson) a major research study into the responses to globalisation of four education systems--Alberta (Canada), New Zealand, Scotland and Singapore. One strand of investigation was the role of regional organisations (EU, NAFTA and APEC) in national responses to globalisation. This led to a major interest in the EU and education policy, which is now the main focus of his work, complementing and extending qualitatively his earlier work on the state and education policy. It led to him becoming Academic Coordinator of the EU Erasmus Thematic Network, GENIE (Globalisation and Europeanisation in Education) which was based in the GES. Together with Susan Robertson he co-founded the journal Globalisation, Societies and Education, whose first volume was published in 2003. Interesses de investigação: Globalização, Europeização e govenrnance da educação, POlítica educativa, organizações internacionais, metodologia de crítica política Publicações: Dale, Roger (1989). The State and education policy. Milton Keynes, Philadelphia: Open University Press. Dale, Roger (1994). A Promoção do Mercado Educacional e a polarização da educação. Educação, Sociedade e Culturas, 2, 109-139. Dale, Roger (1988). A Educação e o Estado Capitalista: Contribuições e Contradições. Educação e Realidade, 13 (1), pp. 17-37).
Contacto: <font size="2">r.dale@bristol.ac.uk</font> Pertinência para o projecto: Dale tem vindo a salientar a importância das organizações internacionais na transnacionalização do campo educativo e na configuração de uma agenda globalmente estruturada, funcionando a crescente internacionalização e funcionamento em rede como elemento de legitimação e de mandato das configurações e opções políticas nacionais. | ||
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Field, JohnJohn Field is Professor of Lifelong Learning at the University of Stirling, where he directs the Division of Academic Innovation and Continuing Education. He has published widely on the education and training of adults.
I have a long-standing background of interest and involvement in lifelong learning. After serving as Deputy Principal (Research) from 2002 to 2007, I am currently on research leave, part of which is being spent as an adviser to the Government Office of Science's project on Mental Capital and Well-being. After completing a Bachelors at Portsmouth, followed by a doctorate at Warwick, I became Tutor in Economic and Social History at the Northern College for Residential Adult Education. After eight years in Barnsley, I then became a Lecturer in Continuing Education at the University of Warwick, ending as Chair of Department and Professor of Lifelong Learning. Much of my work throughout my career has involved developing second chance opportunities for non-traditional learners, as well as researching a range of aspects of adult learning. I joined Stirling in 2002. Within DAICE, I teach an introduction to the social sciences on our Access Course and am Associate Director for ESCalate (the national subject centre for educational studies (www.escalate.ac.uk)). I also lead a major research project funded by the Economic and Social Research Council; in partnership with colleagues at Exeter, Brighton and Leeds, the Learning Lives project is examining the meaning and significance of formal and informal learning in the lives of adults, and aims to identify ways in which the learning of adults can be supported and enhanced (www.learninglives.org). Externally, I am a member of the governing body for Newbattle Abbey College and a Visiting Professor of Birkbeck College, University of London. Co-Director of the Centre for Research in Lifelong Learning. crll.gcal.ac
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Griffin, ColinAssociate Lecturer in the School of Educational Studies at the University of Surrey, where he is a member of the Centre for Research in Lifelong Learning Has worked at the London School of Economics as an Assistant Librarian, and with the Open University as a Senior Counsellor Has also been a Senior Lecturer in Sociology at Kingston University and Senior Lecturer in Education at the Cheltenham and Gloucester College of Higher Education Worked for many years in adult education as a teacher and teacher trainer, at Hillcroft College and the University of London Department of Extra-Mural Studies Interests in Life Long Learning Adult education curriculum and lifelong learning policy analysis, on which he has published books and articles His latest book is Training to Teach in Further and Adult Education, with David Gray and Tony Nasta (Stanley Thornes : 2000) and Post-Compulsory Education into the New Millennium, edited with David Gray, is about to be published by Jessica Kingsley. | ||
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Jarvis, PeterQualificationsBA(Sheff), BD(Lond), MSocSc(Birm), PhD(Aston), HonDPhil(Helsinki), FRSA, D.Litt (Surrey), Hon EdD ((Fairfax), Hon Prof Univ (Pecs) Job titleProfessor of Continuing Education SummaryPeter Jarvis is a former head of the Department of Educational Studies and is Adjunct Professor, Dept. of Adult Education, University of Georgia, USA. He has received a variety of academic honours, such as: being President of the British Association of International and Comparative Education (BAICE) in the year 1999-2000; the Cyril O Houle World Award for Adult Education Literature from the American Association of Adult and Continuing Education; the Comenius Award - International ESVA Foundation (Outstanding Adult Educator in Europe - First Holder); he was also the first non-North American to be elected to the International Hall of Fame of Adult and Continuing Education in USA, which is located in University of Oklahoma. He was also awarded a Japan Society for the Promotion of Science research fellowship at the University of Tokyo. He was Noted Scholar at the University of British Columbia, and has been a Visiting Professor at the universities of Ljubljana, Pedagogical University of Tallinn, Tennessee, Alaska at Anchorage and Maryland. He is an honorary member of a number of Professional Associations in different parts of the world. He is also a frequent speaker on all aspects of adult education, distance learning and lifelong learning throughout the world (full list of addresses and venues available). He has written and edited about 30 books and 200 papers and chapters in books on adult education and learning, continuing professional education, nurse education, primary school education, distance education, third age education. He has also been involved in writing a number of research reports ranging from curriculum evaluation in nursing to older people mentoring in the workplace. He has been grant holder for a number of research projects. He serves on editorial boards of a number of journals in different parts of the world including Adult Education Quarterly in the USA, Comparative Education, and he is an assessor for Nurse Education Today. He is the founding editor of The International Journal of Lifelong Education, which he has edited for nearly twenty-five years. He taught social sciences part-time for the Open University for thirty years. | ||
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Lawn, MartinNotas curriculares
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Lima, LicínioNotas curriculares: Percurso académico
Percurso profissional Departamento de Sociologia da Educação e Administração Educacional - Universidade do Minho
Principais interesses de investigação:
Pubicações: Livros
Capítulos em livros
Artigos
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Lingard, BobNotas curriculares: Sociólogo da educação que lecciona disciplinas depolítica educativa e reforma educativa, sobretudo ao nível das pós-graduações.
Bob´s research interests include educational policy, especially in the context of globalisation and postcolonial developments, and also in relation to school reform, gender equity, boys and schooling, social justice, pedagogies and teachers' work, and the role and workings of the state. He is the author/editor of ten books. The most recent of these include the co-authored Leading Learning: Making Hope Practical in Schools (Buckingham, Open University Press, 2003), the co-authored The OECD, Globalisation and Education Policy (Oxford, Pergamon, 2001), the co-authored Men Engaging Feminisms: Profeminism, Backlashes and Schooling (Buckingham, Open University Press, 1999) and the co-authored, Educational Policy and the Politics of Change (London, Routledge, 1997). He is co-author of the forthcoming, 2005) Teachers and Schools Making a Difference (Sydney, Allen and Unwin) and co-editor with Professor Jenny Ozga from the University of Edinburgh of the forthcoming RoutledgeFalmer Reader in Educational Policy and Politics. Bob is the author of more than 100 journal articles and book chapters and is also editor of the journal, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. He is also editor of a book series with Allen and Unwin entitled Issues in Education. Interesses de investigação:Sociology of Education Editorships and Memberships of Editorial Boards of JournalsEditor: Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education Publicações recentes:Lingard, B., Hayes, D., Mills, M. and Christie, P. (2003) Leading Learning: Making Hope Practical in Schools. Buckingham, Open University Press.
Lingard, B. (2001) Some Lessons for Educational Researchers: Repositioning Research in Education and Education in Research. Australian Educational Researcher. 28 (3), pp.1-46. Contacto: email : <font size="2">r.lingard@sheffield.ac.uk</font> Pertinência para o projecto: Investigação sobre política educativa. | ||
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Nóvoa, AntónioNotas curriculares: 1986 - Doutoramento em Ciências da Educação na Universidade de Genebra. Interesses de investigação: profissão docente, da história da educação e da educação comparada publicados em diversos países, nomeadamente Alemanha, Bélgica, Brasil, Canadá, Colômbia, Espanha, Estados Unidos da América, Finlândia, França, Portugal, Reino Unido e Suíça. Le temps des professeurs (1987), O método (auto)biográfico e a formação (1988), Análise da instituição escolar (1990), Ciências da educação e mudança (1991), Profissão: Professor (1991), Vidas de professores (1992), Os professores e a sua formação (1992), Reformas educativas e formação de professores (1992), Avaliações em educação (1992), A imprensa de educação e ensino (1993), Modèles danalyse en éducation comparée (1995), The colonial experience in education (1995), LEurope et léducation (1996), A escola na literatura (1997), La profession enseignante en Europe (1998), Histoire & Comparaison (1998), A Difusão mundial da escola (2000). Contacto: <font color="#8b4513" size="2">anovoa@fpce.ul.pt</font> Interesse para o projecto: Especialmente em dois textos dá um contributo importante para a história da educação na União Europeia e para a História da Educação COmparada. | ||
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Ozga, JennyNota curricular:
Jenny Ozga is Professor of Educational Research and Director of the Centre for Educational Sociology. She is interested in the relationship between educational research and educational policy, and has sought to explore this relationship through research on policy as well as through active engagement in debate, dissemination and discussion to promote research transfer into policy.
She is an expert panel member on Education and Social Exclusion, DG6 European Commission. Principais interesses de investigação: Education governance; policy and politics in Scotland, the UK and Europe; Europeanisation of education; education policy making; professionalism and managerism in education. Publicações recentes: 2006 Ozga, J. Seddon, T and Popkewitz, T (eds) Education Research and Policy: steering the knowledge-based economy (World Yearbook of Education 2006) London and New York, Routledge Taylor and Francis. 2004 Ozga, J Modernising the Education Workforce: a perspective from Scotland Educational Review, 57(2) pp 207-221. Ozga, J Étude Comparative du travail des Enseignants: vers une politique critique in R.Malet and E.Brisard (eds) Les Transformations du Travail en Milieu Scolaire, Paris, LHarmattan 2003 Lindblad, S, Ozga, J and Zambeta, E Patterns of Devolution and Decentralisation of Education Governance in Europe, European Educational Research Journal, 1(4), pp.615-624. Actuias interesses de investigação: ESRC funded project on knowledge transfer (KT) in HEIs in Scotland. This project explores the nature and extent of KT activity across Scottish HEIs, examines ways in which institutions support KT, explores researchers' attitudes to engaging in KT in 3 contrasting disciplines, and looks at factors inhibiting the development of KT in higher education. Due shortly to commence a second ESRC funded study on 'Governing by Numbers' which looks at the relationship between data and policy in Scotland and England. Also an EU funded comparative study of the relationship between knowledge and policy. Contacto:
Pertinência para o projecto:
Larga experiência em investigação sobre políticas educativas, inclusivé na União Europeia. | ||
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Teodoro, AntónioNotas curriculares: Nasceu na cidade da Horta, nos Açores, em 1950. Doutor e Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Nova de Lisboa, e Licenciado em Educação Física pelo antigo Instituto Nacional de Educação Física (INEF). Professor da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, em Lisboa, onde é Director da Licenciatura de Ciências da Educação e do Mestrado na mesma área científica, especialização em Educação, Desenvolvimento e Políticas Educativas. Director da Unidade de Investigação Observatório de Políticas de Educação e de Contextos Educativos na sua Universidade. Director da Revista Lusófona de Educação. Membro fundador do movimento sindical docente. Presidente da Direcção do Sindicato dos Professores da Grande Lisboa (1979-1989) e Secretário-Geral da Federação Nacional dos Professores, FENPROF (1983-1994). Membro do Comité Europeu da Confederação Mundial das Organizações da Profissão Docente, CMOPE/WCOTP (1988-1992) e do Comité Europeu da Internacional de Educação (1993-1994). Inspector-Chefe do Ensino Primário (1974-1975). Director da revista o professor (1977-1979). Membro do Conselho Nacional de Educação (1988-1994). Consultor do Conselho de Ministros para os Assuntos da Educação, Formação, Cultura e Ciência (1995-1999). É, desde 1995, Presidente da Direcção do Fórum Educação. Co-fundador e Presidente da Mesa da Assembleia Geral do Instituto Paulo Freire Portugal, e membro do Conselho de Assessores internacionais do Instituto Paulo Freire, de São Paulo. Publicações: (2005).Educação Crítica e Utopia. Perspectivas para o Século XXI. Porto: Edições Afrontamento (com Carlos A. Torres). (2004). Globalització i Educació. Polítiques educatives i noves formes de govern. Xàtiva (Valencia): Ediciones del Crec. (2004). Histórias (re)construídas. Leituras e interpretações de processos educacionais. São Paulo: Cortez Editora [editor]. (2003). Globalização e Educação. Políticas educacionais e novos modos de governação. Porto: Edições Afrontamento. (2003). Globalização e Educação. Políticas educacionais e novos modos de governação. São Paulo: Cortez Editora. (2003). Ensinar e Aprender no Ensino Superior. Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. São Paulo: Cortez Editora [Editor with Maria Lúcia Vasconcelos]. (2002). As Políticas de Educação em discurso directo (1955-1995). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional. (2001). A Construção Política da Educação. Estado, Políticas Educativas e Mudança Social no Portugal Contemporâneo. Porto: Edições Afrontamento. (2001). Educar, Promover, Emancipar. Os contributos de Paulo Freire e Rui Grácio para uma pedagogia emancipatória. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas [Editor]. (1998). Professor/a: uma profissão em mutação? Actas do 1.º Congresso do Fórum Educação. Almada: Fórum Educação [Editor]. (1997). Poder e Participação em Educação. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas (155pp.). (1996). Pacto Educativo: aspirações e controvérsias. Lisboa: Texto Editora [organização e nota de apresentação]. (1994). Política Educativa em Portugal. Educação, Desenvolvimento e Participação Política dos Professores. Venda Nova: Bertrand Editora [347 pp.]. (1994). A Carreira Docente. Formação, Avaliação, Progressão. Lisboa: Texto Editora [178pp.]. (1990). Os Professores. Situação Profissional e Carreira Docente. Lisboa: Texto Editora [96 pp.]. (1984). Guia Prático do Sistema Educativo. Lisboa: Plátano Editora [em colaboração, 161 pp.]. (1982). O Sistema Educativo Português. Situação e perspectivas. Lisboa: Livros Horizonte [135 pp.]. (1978). A Revolução Portuguesa e a Educação. Lisboa: Editorial Caminho [134 pp.]. (1977). Sobre as qualificações escolares e profissionais dos trabalhadores portugueses. Lisboa: Seara Nova [70 pp.]. (1976). Perspectiva do Ensino em Portugal. Capítulos de livros: (2005). Novos modos de regulação transnacional das políticas educativas. Evidências e possibilidade. In A. Teodoro & C. A. Torres (orgs.). Educação Crítica e Utopia. Perspectivas para o Século XXI (pp. 159-173). Porto: Edições Afrontamento. (2005). Bolonha e a reforma universitária. Dos riscos potenciais às possibilidades de mudança. In J. P. Serralheiro (org.). O Processo de Bolonha e a Formação dos Educadores e Professores Portugueses (pp. 51-57). Porto: Profedições. (2004). Um estudo europeu sobre os professores. Atractividade, perfil e conteúdo ocupacional da profissão docente. In A. Adão & E. Martins (org.). Professores. Identidades (re)construídas (pp.61-70). Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas. (2004). Um novo cenário: o acesso dos alunos ao conhecimento e o bem-estar dos professores. In A. Adão & E. Martins (org.). Professores. Identidades (re)construídas (pp. 367-377). Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas (com Ana Sofia António). (2004). Apresentação. Um contributo para a renovação de fontes e de metodologias em História da Educação. In A. Teodoro (org.). Histórias (re)construídas. Leituras e interpretações de processos educacionais. São Paulo: Cortez Editora (2003). O Estado Novo e a Educação. As mudanças invisíveis na sociedade portuguesa do pós-guerra e a expansão educativa. In R. Fernandes & J. Pintassilgo (orgs.). A Modernização Pedagógica e a Escola para todos na Europa do Sul no Século XX (pp. 27-50). Lisboa: Grupo SPICAE. (2003). Ensino superior: tendências e desafios no caso português. In A. Teodoro & M. L. Vasconcelos (Orgs.). Ensinar e Aprender no Ensino Superior. Por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária (pp. 13-33). São Paulo: Cortez Editora. (2003). Educational Policies and New Ways of Governance in a Transnationazation Period. In C. A. Torres & A. Atikainen (Ed.). The International Handbook on the Sociology of Education. An International Assessment of New Research and Theory (pp. 183-210). Lanham, MA: Rowman & Littlefield. (2002). Nota de Abertura e revisão científica (com Áurea Adão) do livro: C. A. Torres, M. P. OCadiz & P. L. Wong, Educação e Democracia. Paulo Freire, movimentos sociais e reforma educativa. Lisboa: Edições Universitárias Lusófonas. Revisão científica (com Áurea Adão) da edição brasileira. (2001). Organizações internacionais e políticas educativas nacionais: a emergência de novas formas de regulação transnacional ou uma globalização de baixa intensidade. In S. R. Stoer, L. Cortesão & J. A. Correia (orgs.). Da Crise da Educação à Educação da Crise: Educação e a Transnacionalização dos Mecanismos de Regulação Social (pp. 125-161). Porto: Edições Afrontamento. (1999). Ensino Secundário: constatações breves e três tópicos para um debate urgente. In J. Azevedo (Coord.). O Ensino Secundário em Portugal (Estudos). Lisboa: Conselho Nacional de Educação, pp. 201-203. (1998). Educação, democracia e cidadania. Cinco tópicos para um debate sobre inovação e mudança na escola, In CNAPEF, org. A Educação Física em finais de século. As mudanças necessárias. Actas do IV Congresso Nacional de Educação Física, Fátima 27-29 Novembro 1997. Porto: Areal Editores, pp. 145-148. (1998). O conceito de construção retórica da educação. As despesas públicas com a educação. In J. Magalhães, org. Fazer e ensinar História da Educação. Braga: Instituto de Educação e Pedagogia/Universidade do Minho, pp. 193-210. (1998). O tempo dos professores? Conhecimento e poder: de uma intervenção acrescida na vida política a uma nova centralidade no processo educativo. In A.Teodoro & R. Páscoa, eds. Professor/a: uma profissão em mutação. Almada: Fórum Educação, pp. 355-363. (1997). Políticas educativas: um campo de estudo no cruzamento de vários campos científicos e metodológicos. In Estrela, A. & Ferreira, J., orgs. 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The teaching profession in Europe: profile, trends and concerns, projecto realizado no âmbito do Programa europeu Eurydice Rede Ibero-Americana de Políticas de Educação.Coordenação nacional: Prof.Doutor António Teodoro | ||
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van Zanten, Agnés
Nota curricular Directora de investigação do Centre National de la Recherche Scientifique, Observatoire Sociologique du Changement. Directora da «Réseau dAnalyse Pluridisciplinaire des Politiques éducatives».
van ZANTEN A. "New Modes of Reproducing Social Inequality in Education: the changing role of parents, teachers, schools and educational policies", European Education Research Journal, vol. 4, n° 3, 2005. Contacto <u><font color="#0000ff" size="2">agnes.vanzanten@sciences-po.fr</font></u>
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